Tips om een evenement WKR-proof te maken

01 mei 2015

De WKR is voor evenementenlocaties geen feestje. De Belastingdienst heeft zich ingespannen om de regelgeving rondom evenementen zo ingewikkeld te maken dat het erop lijkt alsof je als bedrijf alleen nog maar op de zaak een feest of evenement mag organiseren. Het is er inderdaad niet eenvoudiger op geworden met de nieuwe belastingregels, maar toch is er nog veel mogelijk. Mits je kunt aantonen dat het evenement een zakelijk belang heeft. Ik help je daar graag bij en heb een paar tips voor je op een rij gezet:

Tip 1: Organiseer een evenement met een zakelijk doel

De WKR, de werkkostenregeling, is in 2015 ingegaan. Als bedrijf kun je nu tot 1,2% van het totale fiscale loon aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen besteden voor de werknemers. Dat geldt dus ook voor bedrijfsuitjes. Tenminste, als het sec bedrijfsuitjes zijn. Maar ook al zijn feestjes nog zo leuk, als bedrijf organiseer je een evenement met een zakelijk doel. Bijvoorbeeld omdat je een team beter wilt laten functioneren of omdat je met het management op een inspirerende locatie wilt vergaderen zodat je eens echt ‘out of the box’ gaat denken. Formuleer dus een zakelijke onderbouwing voor het gewenste evenement.

Tip 2: Verzorg en bewaar documenten als bewijslast

Van de invulling van de dag moet het dus aantoonbaar zijn dat het zakelijk is. Maar hoe die precies wordt ingevuld, maakt dan weer niet uit. Of de koffie met koekjes of met een luxe verwennerij wordt geserveerd, is niet belangrijk. Wel is het belangrijk dat er bijvoorbeeld notulen worden gemaakt als er een vergadering is. Of dat je beschrijft waarom je wilt dat jouw team of personeel een teambuildingssessie ondergaat. En documenteer het goed; de Belastingdienst kan over een paar jaar nog naar jouw bewijslast vragen.

Tip 3: Denk na over de invulling en omschrijving

Natuurlijk klinkt een zomerse barbecue niet echt zakelijk. Maar als daarin een informatief element wordt opgenomen, dan kan het wel weer een zakelijk karakter krijgen. Overleg altijd met de belastingadviseur of de invulling zodanig is dat het, deels, onder de WKR kan vallen. En denk dan ook na over de omschrijving. Past in jullie zakelijk programma een barbecue-workshop, dan kan dat prima zijn. C’est le ton qui fait la musique, ook bij de Belastingdienst dus ;-)

Tip 4: Specificeer wat wel en wat niet zakelijk is

Toch is met de grootste fantasie en creativiteit niet van elk uitje een zakelijk evenement te maken. Dan is dat maar zo. Maar om te voorkomen dat een enkel onderdeel fiscaal geen invloed op de rest van het programma heeft, kun je een ‘knip’ aanbrengen. Een deel breng je dan wel onder in de vrije ruimte, het andere gedeelte niet. Zolang het maar duidelijk gespecificeerd is.

Tip 5: Let op het bedrag

Ten slotte nog een hele belangrijke tip: Voordat er over de WKR-grens wordt heengegaan is er altijd nog een bedrag dat vrij te besteden is per persoon. Gemiddeld komt dat bedrag uit op ruim € 400,-  per medewerker.

WKR of niet, bij Fort Voordorp wordt jouw zakelijke evenement toch een feestje!

Maak jij van jouw evenement een zakelijke event dat WKR-proof is, dan wordt het fiscaal een stuk aantrekkelijker. Maar om van dat evenement ook nog een feestje te maken is natuurlijk meer nodig. En ook daar weten wij bij Fort Voordorp alles vanaf!

 

Jantine van Denderen


Terug

Lees ook eens:
Fort Voordorp wordt deze winter verbouwd 10 januari 2013

Bij deze verbouwingen worden enkele gewelven aangepakt en het Kruithuis; een deel van de gewelven is vergroot waardoor de capaciteit is verhoogd.

Lees meer

Wat kost een evenement organiseren? 10 oktober 2014

Een slecht georganiseerd evenement kost meer dan je denkt. Wij laten je graag zien hoe het wel kan en wat je dat oplevert. In Fort Voordorp, vlakbij Utrecht.

Lees meer

Een personeelsfeest volgens de Werkkostenregeling 05 november 2014

De Werkkostenregeling (WKR) heeft veel impact op het personeelsfeest. Wij helpen de werkgever toch een mooi feest te geven op onze evenementenlocatie.

Lees meer

"We hebben veel positieve reacties gehad. Bedankt voor de goede organisatie!" Breman Installatiegroep - Meer referenties